Skip to main content

Vier medewerkers van de afdeling Kabelstraat van NS Treinmodernisering ontvangen deze maand een contract voor onbepaalde tijd. De NS-divisie lost daarmee zijn belofte in om langdurig werk te bieden aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

WSP-NS-interviewPhilip Brand (60) straalt als hij bevestigt dat hij een vast contract heeft gekregen. ‘Ik ben dankbaar voor het vertrouwen dat ik krijg. Ik was langdurig werkloos, en kijk me nu eens.’ Philip is een van de, inmiddels dertien, mensen met een arbeidsbeperking die werken in de Kabelstraat.

De Kabelstraat is een afdeling van NS Treinmodernisering. Treinmodernisering zorgt voor onder meer de revisie, ombouw en modernisering van treinen, draai- en wielstellen, en het herstellen van bots- en brandschade. In de Kabelstraat worden kabelbundels gemonteerd voor intercity’s die worden gemoderniseerd.

Toekomst bieden
De afdeling is twee jaar terug vanuit het niets opgezet om continuïteit en werk te bieden voor langere tijd. Teamleider Rob Kors: ‘Bij veel van deze projecten zien we dat de geldstromen uiteindelijk opdrogen en mensen moeten doorstromen naar regulier werk. Niet iedereen kan dat, en dan stopt het weer voor deze mensen. Wij willen deze collega’s een toekomst bieden, daarom hebben we de Kabelstraat opgericht en werk geregeld voor zeker acht jaar. Dit hebben we beloofd bij de oprichting anderhalf jaar terug. Met deze vast contracten maken we deze belofte waar en geven we vertrouwen voor de toekomst. Een toekomst die wat betreft opdrachten er goed uitziet trouwens, en we groeien nog steeds.’

WSP-NS-interview

Serieus werk
Philip is ‘monteur kabelconfectie, ik monteer elektriciteits- en datakabels om precies te zijn. Ik ben nogal perfectionistisch dus ik ben gelukkig met werk waarin ik nauwkeurig moet zijn. En ik houd van orde en overzicht op m’n werkplek.’ Rob knikt: ‘Dit is verantwoordelijk werk dus dat komt goed van pas. Eén kabel verkeerd genummerd en reizigers kunnen hun mobiel niet opladen in, de verlichting gaat niet aan of de verwarming werkt niet in de trein.’

Philip roemt de sfeer en begeleiding. ‘Het contact is laagdrempelig en al vanaf het sollicitatiegesprek kreeg ik een warm welkom. Arnold Veldman, onze praktijkinstructeur, heeft me stap voor stap met geduld het vak geleerd. En als het even tegenzit, ook privé, dan kan ik altijd even binnenlopen bij Rob om m’n hart luchten.’ Rob licht toe: ‘Als er bijvoorbeeld wijzigingen in het werk zijn, dan ervaart Philip dat als spannend. We kijken dan altijd wat we kunnen doen om te helpen. Daarbij verliezen we niet uit het oog dat we als afdeling moeten leveren. Onze interne klanten verwachten kwaliteit en maatwerk. We kunnen daarom de medewerkers die dat aankunnen dus ook een uitdaging bieden.’

WSP-NS-interviewWeer in beweging
Ruim anderhalf jaar terug kwam Philip, zoals hij zelf zegt, ‘helemaal stil te staan’ en moest hij bijna zijn huis uit. ‘En nu heb ik fijn werk en een salaris waardoor ik in mijn huis kan blijven wonen. Bovendien is een aantal cao-voorwaarden voortaan ook op mij van toepassing nu ik een vast contract heb. En dat terwijl ik sceptisch was toen Wendy, mijn jobcoach, me wees op deze vacatures. Toch wilde ik het wel proberen omdat ik vertrouwen heb in haar.’

Wendy Wijnberg is als jobcoach van Spaarne Werkt vanaf het begin af aan betrokken: ‘Ik zag een match tussen de Kabelstraat en de kwaliteiten van Philip. Hoewel hij altijd in de zorg heeft gewerkt, komen ook hier zijn pluspunten goed tot z’n recht.’ Ze is twee keer per week in de Kabelstraat aanwezig om Rob, Arnold en medewerkers te ondersteunen. Philip knikt: ‘Ja, en ik probeer op mijn beurt weer de nieuwe collega’s op hun gemak te stellen zoals Rob en Arnold dat in het begin bij mij hebben gedaan.’

Bij het WSP zijn we er voor elkaar
Het WerkgeversServicepunt (WSP) Zuid-Kennemerland en IJmond is een unieke samenwerking tussen UWV, IJmond Werkt! en Spaarne Werkt. Adviseurs en jobcoaches van deze organisaties werken samen om werkzoekenden met een afstand tot arbeidsmarkt aan een baan te helpen.

WSP-NS-interviewOok weten wat wij voor u kunnen doen? Neem contact met ons op.

Tekst: Cindy Rodenburg
Fotografie: Judith Cappon

Close Menu